Edward de Bono orvos, pszichológus, egyetemi előadó alaptézise, hogy az agy önszervező rendszerként működik. A gondolkodásfejlesztés általa kidolgozott gyakorlati eszközeinek ez a tudományos alapja.
A párhuzamos gondolkodás egy egyszerű modell a konstruktív gondolkodásra, melynek lényege, hogy mindenki egy adott témát illetően ugyanabba az irányba tekint, de az irány változtatható.
A kalapok az emberi agy hat tevékenységét szimbolizálják. Azért van szükség a szimbólumok használatára, mert egyszerűbbé teszi az üzemmódok ki- és bekapcsolását. A hat kalaphoz hat szín párosul:
Fehér: Az objektív tényekkel foglalkozik, adatokkal, információkkal.
Piros: Az érzelmi nézőpont, indulatok, megérzések képviselője.
Fekete: Az ötlet gyengeségeire koncentrál, keresi az okokat, hogy az ötlet miért nem fog működni.
Sárga: Tudás és optimizmus, konstruktív gondolkodásmód.
Zöld: Kreativitás, új ötletek kalapja.
Kék: Távolság és irányítás, a többi kalap megfigyelésével foglalkozik.
A módszer egyszerű, praktikus, kényelmesen használható. A modell alkalmazható tárgyalás közben, megbeszéléseken, vagy akár a magánéletben egy adott probléma megoldására is. A kalapokat lehet egyenként is használni, vagy egy bizonyos sorrendben.
A módszer javítja a résztvevők empatikus képességeit és lehetőséget biztosít az eltérő vélemények elfogadására, valamint segíti az emberek közötti együttműködést is segíti azzal, hogy a vitákban az emóciók helyett a közös, egymást elfogadó gondolkodásra épít.
A modell alkalmazása:
A fejlesztő szakember megismerteti a tréning résztvevőkkel a színes kalapokat, a hozzájuk társított jelentéseket. Mindenkit megkér, hogy vegye fel egyszerre egy időben a képzeletbeli kék kalapot.
Megbeszélik, miért vannak a meetingen, mi a probléma, mit szeretnének elérni, hová szeretnének eljutni, és azt is, hogy mi a kalapok tervezett, meghatározott sorrendje. Aztán mindenki leveszi a kék kalapot és felteszi pl. a zöld kalapot, ahol mindenki elmondhatja az ötleteit és így tovább.
A kalapok használatát az eredetihez hasonlóan továbbra is fontosnak tartottuk az ábrázolásnál, de szükségesnek éreztük a vizuális megkülönböztetést. A kártya segíti, hogy a résztvevők könnyebben megjegyezzék a színekhez tartozó, fókuszált gondolkodást, később is könnyen elő tudják hívni a hat különböző szemléletet bármikor amikor struktúrált gondolkodással szeretnének problémát megoldani.