Skála, eszköz a szubjektív értékelések megfoghatóvá tételéhez
A skála az esetek többségében célkitűzéskor jelenik meg először a fejlesztési folyamatban, a pontos cél meghatározáskor. Kiváló eszköz a szubjektív értékelések megfoghatóvá tételéhez, hiszen a coaching célokat nem könnyű mérhetővé tenni.
De mi az a folyamat amely révén támogathatjuk ügyfelünket abban, hogy mégis ki tudjuk fejezni az előrehaladás legkisebb lépéseit is?
Kiindulunk onnan, hogy miután az ügyfél meghatározta a célt a témájához kötődően, a coach kérdéseivel SMART elvek alapján egyre inkább segíti a pontosítást, konkretizálást.
A fejlesztő szakember támogatja az ügyfelet abban, hogy a 10-es skála használatával meghatározza, hogy a fejlesztési témájában mit jelent a skála 2 végpontja:
- Hogyan írja le a skála legmagasabb értékét, milyen viselkedés,készség jellemzi?
- Mit jelent a skála 1-es, legalacsonyabb foka, ahol az adott készség, viselkedés a legkevésbé mutatkozik meg?
Ilyenkor az ügyfél dolgozik azon, hogy pontosan megfogalmazza a skála értékeit, a saját értelmezése szerint, nem kell mások definíciójához igazódnia. Sokat jelent az is, hogy az ügyfél értelmezésében mi mindent takar az adott viselkedés, készség magas és alacsony szintje.
Ezt követően az ügyfélnek saját skála értékét kell bejelölnie a skálán és kifejtenie egy kérdésre a választ:
- Miért pont azt a szintet jelölte ki a saját jelenlegi szintjének?
A coach folytatja a munkát azzal, hogy az ügyfél melyik szintet tűzné ki elérendő célnak, mennyi idő alatt tudja elérni a skála következő szintjét az általa kitűzött jelenlegi szinthez képest.
- MIt is jelent az a plusz szint, amit kitűz elérendő célnak, miben más az a magatartás, készség, mint a skála eddig megfogalmazott tartományai?
Amikor már megvan a kitűzött cél, a skála bizonyos foka, akkor a coach azt kéri az ügyfelétől, hogy fogalmazza meg, hogy a jelenlegi szintjéhez képest a következő skála érték mivel több, miben mutatkozik meg.
- Mit kell ahhoz tennie, hogy eljusson a következő szintre?
És csak így tovább, amíg az általa meg nem határozott célt ügyfele eléri....
A skála
jól használható a fejlődés, előrehaladás kifejezésére, illetve a cél elérésével kapcsolatos
hit, bizakodás mértékének meghatározására is a fejlesztés során.