Az indulatos reakciók az agresszív kommunikáció megnyilvánulásai
Ha valaki kiáll a saját jogaiért, de közben mások jogait megsérti, valamint figyelmen kívül hagyja a másik igényeit, érzéseit és véleményét, az az agresszív kommunikáció jele.
Az agresszív kommunikáció konfliktusgerjesztő és rossz hatással van az emberi kapcsolatokra.
Mégis hogyan kezeljük az indulatainkat?
- Legyünk tudatosak, ismerjük fel, hogy milyen érzést vált ki belőlünk az agresszív kommunikációt folytató személy, érdemes ilyenkor a testünk jelzéseire odafigyelni, mint pl. ha kimelegszünk, leizzadunk, eláll a szavunk, remegés fog el vagy éppen sírás környékez. Mindenkinek más a tűrés határ és más módon jelez a szervezete.
- Mielőtt egyből visszaszólunk, fogjuk vissza magunkat és próbáljuk meg csökkenteni a kontrollálatlan érzéseinket. Mondjuk ki magunknak, hogy mit érzünk, mint pl. nagyon dühös vagyok.
- Az öntudatosságunk része, hogy tudatosítjuk magunkban, hogy megvan a jogunk arra, hogy kifejezzük az érzéseinket.
- Hagyjunk időt, hogy átgondoljuk az elhangzottakat és bevalljuk magunknak, hogy pontosan mit fejez ki az érzelmünk.
- Milyen alternatíváink vannak a reakciók terén? Fontos nekünk ez a kérdés, kell cselekednünk? Mit tegyünk, mondjunk pontosan?
- A megfelelő reakció kiválasztásával alkalmazzuk az önérvényesítő készségeinket, ne személyeskedjünk, ne hibáztassuk a másikat, helyette inkább határozottan és pontosan mondjuk el a véleményünket. Ezzel egyidejűleg figyeljünk oda a testbeszédünkre, egyéb non verbális kommunikációs jelekre, hiszen azok kongruensek kell, hogy legyenek a tartalommal.
Nyugodjunk meg, ez nem megy mindig olyan könnyen. Mint mindent, gyakorolni kell, így egyre tudatosabbak és rutinosabbak leszünk.
Sokat segíthet, ha elemezzük, hogy korábbi helyzetekben mit éreztünk, gondoltunk és ennek eredményeként hogyan viselkedtünk. Így visszatekintve, mit csinálnánk másképp?