Fejlődési célok kitűzése SMART módon
A coaching folyamat célkitűzés szakaszában a cél, hogy az ügyfél világosan, pontosan meghatározza, hogy hova szeretne eljutni. A célnak értékesnek kell lennie az ügyfél számára, összhangban kell, hogy legyen a saját értékrendjével valamint reálisnak kell lennie, hogy az ügyfél valóban elhiggye, bízni tudjon abban, hogy a cél valóban elérhető.
A célmegfogalmazást segíti egy angol betűszó: SMART. Jelentése: okos.
Az okos cél konkrét, mérhető, elérhető, releváns, időben behatárolt.
A jó célok:
• Specifikusak, konkrétak, és pozitívan megfogalmazottak
• Mérhetőek, teljesülésük mértéke kimutatható
• Elérhető, de kihívást jelentenek, erőfeszítésre ösztönöznek bennünket
• Releváns, azonosulni tudunk velük, összhangban vannak az értékeinkkel, és a hosszú távú céljainkkal
• Időszerűek, van határidejük
A SMART kártya segítségével az üzleti élettől eltávolodva, egy hétköznapi példán keresztül tudjuk bemutatni, hogy a cél megfogalmazásakor miket kell az ügyfélnek meghatároznia. Egy termelő is meg kell, hogy tervezze, hogy mennyi búza magvat, mikor és hogyan kell elvetnie, aratás után mekkora mennyiséget tudnak a malmok őrölni annak érdekében, hogy az időjárás viszontagságai ellenére is időben kenyeret tudjon készíteni, majd azt értékesíteni tudja.
A coach a szimbólumon keresztül bemutatja a hatékony célkitűzés jellemzőit, azt követően kérdéseivel támogatja az ügyfelet annak érdekében, hogy visszaellenőrizhető legyen a cél pontos megfogalmazása.
A kártya emlékeztetőül szolgál az ügyfél számára mind a szimbólum, mind a SMART jellemzők szöveges megjelenítése révén.
Ne felejtse el használni a modellt, hogy hatékony célok mentén induljon el a fejlődésben!
Oldal URL